Jaká je skutečná cena kakaa?

Vytisknout

vystava FB cover udalost 2019

Podmínky panující na kakaových plantážích na Pobřeží slonoviny (Côte d′Ivoire) přibližuje výstava pod širým nebem nazvaná CENA KAKAA, která bude od 5. do 12. října 2019 k vidění v Uherském Ostrohu v parku na ulici Svobodova.

Výstava na stromech je celorepublikový výstavový happening na podporu důstojné práce. Autorem fotografií je Stanislav Komínek z organizace Fairtrade Česko a Slovensko.

         Milujete čokoládu? Křupnutí tabulky při rozlomení a jemnou chuť na jazyku? Čokoláda má ale i svou temnou stranu. Stanislav Komínek a Lukáš Matěna vyrazili do západoafrického Pobřeží slonoviny (Côte d‘Ivoire), aby v zemi dodávající 40 % světové produkce kakaa zdokumentovali podmínky pěstování. Cena za levné kakao je šokující: původní deštný prales je prakticky vykácen a pěstitelé žijí v chudobě. Velcí výrobci čokolád Mars, Nestlé a Hershey se před téměř 20 lety zavázali, že přestanou při výrobě používat kakao sklizené dětmi. Většina dnes vyrobené čokolády však stále začíná dětskou prací.

         Přibližně 90 procent kakaa vypěstuje 4 a půl miliónu malopěstitelů. Jsou to drobní, nezávislí farmáři a farmářky s rodinnými políčky o velikosti 1 až 5 hektarů. Přes 60 % kakaa pochází ze západoafrických zemí Côte d’Ivoire a Ghany. Pěstitelé si zde vydělají průměrně necelý dolar na den (0,5 až 0,84 USD). Pěstitelé si nemohou dovolit námezdní dělníky a jsou nuceni využívat k práci děti. Cocoa Barometer z roku 2018 odhaduje, že jen v Côte d’Ivoire a Ghaně je nuceno pracovat 2,1 miliónu dětí na kakových plantážích. Nárůst a nízká cena produkce kakaa z Côte d’Ivoire je způsobena nejen otrockými podmínkami pěstitelů, ale také ničením životního prostředí. Od roku 1960 přišla země o 80 % svých deštných pralesů. Ty jsou nyní jen na 4 % území a mizí tak životní prostor pro vzácné hrošíky liberijské, slony pralesní nebo šimpanzy učenlivé. Kácení deštných pralesů také zrychluje dopady klimatických změn po celém světě. 

        Jedním ze způsobů, jak problémy pěstitelů kakaa řešit, je odpovědná spotřeba – tedy například to, že zákazníci se při nákupu budou více zajímat o původ potravin a podmínky jejich vzniku. Vodítkem jim při tom mohou být etické certifikace, jako je například Fairtrade. „Známka FAIRTRADE zákazníkům říká, že při výrobě daného produktu byla dodržena základní ekonomická, sociální i ekologická kritéria, že pěstitelé dostali za svou úrodu spravedlivou cenu a navíc fairtradový příplatek, že nebyla zneužita dětská nebo otrocká práce a šetrně se nakládalo s přírodními zdroji,“ vysvětluje Hana Malíková z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která výstavu CENA KAKAA koordinuje.

Výstavu organizuje ZŠ Uherský Ostroh ve spolupráci s DDM Pastelka.          

logo ft